tacopaj

Det ska bli så gott med käk...

image216

Recept Pajdeg
100 g margarin el smör
3 dl vetemjöl (om man använder dinkelmjöl så går det åt ca 2½ dl)
2½ tsk vatten

Gör så här:
Dela margarinet, blanda snabbt ihop mjölet, margarinet och vattnet till en smidig men inte kladdig deg.
Täck bunken med plastfolie och låt vila i kylen ca 30 min, (jag fuskar och struntar i vilandet)
Kavla ellet tryck ut degen i en ugnssäker form (ganska stor med högre kanter tycker jag är bäst) se till att degen täcker en bra bit upp på formkanten. Är det en mindra form, används inte all deg.


Pajfyllnad:
- 2½-3 dl créme fraische (beror lite på formens storlek)
- ca 400 g köttfärs (jag brukar oftast köra på 500-800g) beror på vad som finns hemma
- taco spice mix  original (tänk på att ju mer köttfärs desto mer kryddor annars finns det risk för att den blir smaklös efter ugnen)
- riven ost, gärna lätt ost

Gör så här:
Stek köttfärsen och häll i kryddorna enligt anvisningen på kryddpåsen
När det är färdigt häller man på köttfärsen i pajformen.
Häller/breder över créme fraischen och sedan den rivna osten.
Skjutar in den i mitten av ugnen på ca 200 grader och låt grädda i 15-25 min tills kanterna och osten fått färg, eller tills kanterna släppt från formen.

Servera med grönsaker!!!! :)     
  image217

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0