Im not dead, just resting




Nej jag har inte gått under jorden eller fött barn. Jag har bara inte haft tid och motivation. Det är och har varit så mycket annat som rört sig i mitt huvud bara. Vi har ett hem att inreda och färdigställa och fokus har bara legat på det och på bebis såklart.

Jag har lite svårt att fatta att det bara är mer eller mindre än 5 veckor kvar tills vi får se det lilla miraklet i magen. Vi längtar, längtar och längtar.
Idag ska jag faktiskt ta mig en tur till IKEA. Vi kommer att behöva nån form av skötbord i badrummet på övervåningen så det är vad jag ska fixa. Det är fler saker än vad man tror. Dessutom är det snart dags att packa BB-väskan. Herre.. vad overkligt det känns. Och ändå har man nästan 10 månader på sig att bli någorlunda förberedd på vad som komma skall♥♥

Bebis i v. 35
Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.
Barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme.

Mamma
Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du kan ha ökat mellan cirka elva till fjorton kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men börja också att läsa på lite om amning och livet efter förlossningen.

Kram♥




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0